Peningkatan Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Siswa SMP Negeri 7 Tarakan Di Era Society 5.0
DOI:
https://doi.org/10.35960/pimas.v3i1.1296Keywords:
communication, information, Society 5.0, TechnologyAbstract
Society 5.0 is characterized by the rapid and disruptive development of technology. This demands that each individual have the ability to use information and communication technology (ICT) wisely and responsibly. However, ICT also has negative impacts, such as addiction and misuse. Therefore, there is a need to improve ICT literacy from an early age. The purpose of this activity is to improve ICT literacy of students of SMP Negeri 7 Tarakan in the era of Society 5.0. This activity uses the methods of presenting materials, watching, practicing, and evaluating through written tests. The results of this activity are to grow the understanding and skills of ICT literacy of students of SMP Negeri 7 Tarakan so that they are ready to face the development of technology in the future.
References
Pemanfaatan Literasi Digital Di Dunia Pendidikan Era 5.0. (n.d.).
Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4).
Manalu, J., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1).
Rahman, M. H., Subyantoro, S., Yuniawan, T., & Pristiwati, R. (n.d.). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana ISSN 26866404 Pascasarjana Universitas Negeri Semarang Peningkatan Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Secara Daring. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/
Yazon, A. D., Ang-Manaig, K., Buama, C. A. C., & Tesoro, J. F. B. (2019). Digital literacy, digital competence and research productivity of educators. Universal Journal of Educational Research, 7(8). https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070812
Astini, N. K. S. (2019). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi Bagi Guru Sekolah Dasar untuk Menyiapkan Generasi Milenial. In Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya (p. 1).
Skobelev, P., & Borovik, Y. S. (2017). On The Way From Industri 4.0 To Industri 5.0: From Digital Manufactureing To Digital Society. International Scientific Research Journal «Industri4.0» , 307311.
Özdemir, V. &. (2018). Birth Of Industry 5.0: Making Sense Of Big Data With Artificial Intelligence,“The Internet Of Things” And Next-Generation Technology Policy. Omics: A Journal Of Integrative Biology 22(1) , 65-76.
Rokhmah, N. I. (2019). Peran Matematikawan Dalam Era Revolusi Industri 4.0 Teknologi Yang Relevan Menjadi Bagian Integral Dari Kurikulum. Peran Matematikawan Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Teknologi Yang Relevan Menjadi Bagian Integral Dari Kurikulum.
Prof. Dr. Ir. Hapzi Ali, MM, CMA. 2016. Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur Sisitem Informasi Bisnis SI-Bis" Dalam Prospektif Keunggulan Kompetitif.
Purnama, Iwan et al. 2021. Pengantar Teknologi Informasi.
Ali, Hapzi. 2009. Sisitem Informasi Manajemen Berbasis Teknologi Informasi. Jambi.
Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4).
Manalu, J., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1).
Rahman, M. H., Subyantoro, S., Yuniawan, T., & Pristiwati, R. (n.d.). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana ISSN 26866404 Pascasarjana Universitas Negeri Semarang Peningkatan Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Secara Daring. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/
Yazon, A. D., Ang-Manaig, K., Buama, C. A. C., & Tesoro, J. F. B. (2019). Digital literacy, digital competence and research productivity of educators. Universal Journal of Educational Research, 7(8). https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070812
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kharis Hudaiby Hanif, Ibrahim Aris, Eko Prasetyo, Radiansyah Faqih, Aqil Miftahul fath, Dhandy Sabtiandy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.