Pemanfaatan Bahan Alam dalam Pembuatan Ecoprint pada Siswa Kelas V Dan VI SDN Pegambiran 2

Authors

  • Siti Zahra Fatimah Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Siti Rahma Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Siti Nursya'adah Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Theresia Ok’twoka Ekgiyoga Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Arief Hidayat Afendi Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Fahrur Rizal SDN Pegambiran 2
  • Slamet Hidayat SDN Pegambiran 2

DOI:

https://doi.org/10.35960/pimas.v4i2.1834

Keywords:

Pembuatan Ecoprint, Pemanfaatan bahan alami

Abstract

Ecoprint is a technique for printing natural patterns on fabric by utilizing natural materials such as leaves and flowers. This community service activity aims to introduce the ecoprint technique to V and VI students at SDN Pegambiran 2 Kota Cirebon while enhancing their creativity and environmental awareness. The method used in this activity is hands-on practice (learning by doing) with the pounding technique, which involves striking leaves and flowers so that their pigments transfer onto the fabric. The results of the activity indicate that students were highly enthusiastic about each stage of the ecoprint-making process, from selecting materials and arranging patterns to the printing and color fixation process. Additionally, students gained new insights into the utilization of natural resources around them as eco-friendly natural dyes. The students' artworks demonstrated good pattern and color quality, with clear color variations and patterns that matched the shapes of the leaves used. This activity not only improved students' artistic skills but also introduced them to an environmentally friendly printing technique and fostered values of nature conservation.

Keywords : Ecoprint, Student creativity, Environmental awareness, Natural dye

References

Bintrim, R. (2008). Eco Colour: Botanical Dyes for Beautiful Textiles by India Flint. Fashion Theory, 12(4), 547–550. https://doi.org/10.2752/175174108x346986

Hidayat, R., & Prasetyo, D. (2024). Pelatihan ecoprint bagi guru penggerak di Pontianak dan implementasinya dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Citra Bakti, 5(2), 112-125. https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jailcb/article/view/2349

Hilmawati, H., Aminuddin, I., Jaman, U. B., & Iskandar, Y. (2023). Ekspresi seni ramah lingkungan: belajar, berkreasi, dan berkarya (b3) melalui teknik ecoprint bersama anak-anak Desa Cimaja Kecamatan Cikakak. Eastasouth Journal of Impactive Community Services, 2(01), 32-39.

Lestari, A., Sari, D., & Nugroho, P. (2024). Implementasi project-based learning dalam pembelajaran ecoprint untuk meningkatkan pemahaman sains siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(1), 21-35.

Musa, S., Nurhayati, S., Jabar, R., Sulaimawan, D., & Fauziddin, M. (2022). Upaya dan tantangan kepala sekolah PAUD dalam mengembangkan lembaga dan memotivasi guru untuk mengikuti program sekolah penggerak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4239-4254

Panggabean, W., & Wardhani, A. P. (2024). Meningkatkan Kreativitas dan Ekonomi Melalui Pelatihan Batik Ecoprint di Desa Bangun Mulya. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 1684-1689

Pradana, T., & Wijayanti, R. (2024). Ecoprint sebagai media edukasi lingkungan di sekolah dasar: Studi kasus di SD Negeri 1 Bantul. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 12(2), 98-112.

Rahmawati, S. (2023). Pemberdayaan siswa melalui teknik ecoprint di SD Negeri Sumbersuko Dampit, Malang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 45-58. https://journal.actual-insight.com/index.php/jpkm/article/view/2317

Setiawan, B., & Rahayu, S. (2024). Strategi pengembangan ecoprint sebagai produk unggulan daerah: Studi pada komunitas pengrajin di Indonesia. Jurnal Ekonomi Kreatif dan Budaya, 11(2), 134-150.

Siregar, S. S., & Hasan, H. (2023). Pengenalan Budaya Tiongkok Melalui Kerajinan Tangan Simpul Cina di Sekolah SMA PL Don Bosko. Mitra Teras: Jurnal Terapan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 29-34.

Suryani, L., Wibowo, A., & Setiawan, T. (2023). Peningkatan kesadaran lingkungan melalui teknik ecoprint di SD 3 Ngembalrejo. Jurnal Collase, 7(3), 78-90. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/22891

Susanti, R., & Kurniawan, F. (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Dasar: Implikasi Pada Kreativitas dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 67-82.

Wibisono, H., Lestari, D., & Purnamasari, A. (2024). Peningkatan Pendapatan Ibu-Ibu Pengrajin Kain Melalui Pelatihan Ecoprint Di Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Kreatif Indonesia, 10(1), 33-48. https://journal-ekonomikreatif.id/index.php/jeki/article/view/5678

Yulianti, D., & Fauziah, K. (2022). Analisis Strategi Taman Bacaan Masyarakat Masjid Fatahillah dalam Pemenuhan Fungsi Rekreasi. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi dan Kearsipan, 8(1), 71-84.

Yunita, R., & Darmawan, E. (2024). Pengaruh Ecoprint dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya di SD Inpres Kuanino 3 Kupang. Jurnal Cendekia Edukasi Kreatif Inovatif, 8(1), 56-72. https://journal-nusantara.id/index.php/J-CEKI/article/view/4267

Downloads

Published

2025-05-13

How to Cite

Siti Zahra Fatimah, Siti Rahma, Siti Nursya’adah, Theresia Ok’twoka Ekgiyoga, Arief Hidayat Afendi, Fahrur Rizal, & Slamet Hidayat. (2025). Pemanfaatan Bahan Alam dalam Pembuatan Ecoprint pada Siswa Kelas V Dan VI SDN Pegambiran 2. Jurnal Pengabdian Masyarakat - PIMAS, 4(2), 75–82. https://doi.org/10.35960/pimas.v4i2.1834

Issue

Section

Articles