Effectiveness of Lecture with Demonstration Method on Maternal Knowledge about Growth and Development of Toddlers

Authors

  • Zubaeda STIKes Maluku Husada
  • Suryanti Tukiman STIKes Maluku Husada
  • Nilan STIKes Maluku Husada

Keywords:

Toddler Growth and Development, Lecture Method, Demonstration Method, Knowledge

Abstract

Growth and development are indicators of life achieved by humans from conception to adulthood (Faizah, 2020). An important period in a child's growth and development is the toddler stage, as this phase forms the foundation that will influence and determine the child's future development (Ayunita, 2017). At the Kairatu Barat Community Health Center, there is a Posyandu (Integrated Service Post) called Diaspora. A survey revealed that health promotion staff there always use the lecture method, which makes mothers of toddlers feel bored and inattentive to the counseling. This study aims to determine the effect of counseling using lecture and demonstration methods on mothers' knowledge about the growth and development of toddlers aged 3-5 years. This quasi-experimental study used a "two group pretest-posttest" research design. The population comprised 26 mothers with toddlers aged 3-5 years, all of whom were used as the research sample. Data was collected using a questionnaire to measure knowledge levels. Analysis using the Wilcoxon test showed that counseling using lecture (p=0.010) and demonstration (p=0.001) methods influenced the increase in mothers' knowledge. Meanwhile, the Mann-Whitney test showed that the demonstration method was more effective in increasing mothers' knowledge about the growth and development of toddlers aged 3-5 years (p=0.000).

Author Biographies

Zubaeda, STIKes Maluku Husada

Program Studi DIII Kebidanan

Suryanti Tukiman, STIKes Maluku Husada

Program Studi Kesehatan Masyarakat

Nilan, STIKes Maluku Husada

Program Studi Kesehatan Masyarakat

References

Achjar, K. A. H. (2013). Metode Pendidikan Sebaya dan Metode Ceramah dalam Meningkatkan Pengetahuan Siswa tentang HIV/Aids. Jurnal Gema Keperawatan, 6(1), 34–37.

Avissa, F. (2012). Efektivitas Pendidikan Kesehatan Metode Demonstrasi Dan Metode Ceramah Dengan Media Booklet Terhadap Perubahan Pengetahuan Dan Tindakan Mencuci Tangan Pada Anak Prasekolah. UNIVERSITAS AIRLANGGA.

Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementerian Kesehatan RI. (2018). Hasil Utama Riset Kesehatan Dasar 2018.

Beal, T., Tumilowicz, A., Sutrisna, A., Izwardy, D., & Neufeld, L. M. (2018). A review of child stunting determinants in Indonesia. Maternal and Child Nutrition, 14(4), 1–10. https://doi.org/10.1111/mcn.12617

Masturo, U., Kholisotin, K., & Agustin, Y. D. (2020). Efektifitas Penyuluhan Kesehatan tentang SADARI dengan Metode Diskusi Kelompok dan Metode Demonstrasi terhadap Perilaku WUS dalam Melakukan SADARI. Citra Delima Scientific Journal of Citra Internasional Institute, 3(2), 141–154.

Oktaviani, M., Novitasari, A. W., & Aulia, N. (2021). Peran Orang Tua Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Prasekolah. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 8(02), 153–163.

Padila, P., Andri, J., Harsismanto, J., Andrianto, M. B., & Admaja, R. D. (2020). Pembelajaran Cuci Tangan Tujuh Langkah melalui Metode Demonstrasi pada Anak Usia Dini. Journal of Telenursing (JOTING), 2(2), 112–118.

Panghiyangani, R., Arifin, S., Fakhriadi, R., Kholishotunnisa, S., Annisa, A., Nurhayani, S., & Herviana, N. S. (2018). Efektivitas Metode Penyuluhan Kesehatan Terhadap Peningkatan Pengetahuan, Sikap Dan Tindakan Tentang Pencegahan Keputihan Patalogis. Jurnal Berkala Kesehatan, 4(1), 18–24.

Ramadhanti, C. A., Adespin, D. A., & Julianti, H. P. (2019). Perbandingan penggunaan metode penyuluhan dengan dan tanpa media leaflet terhadap pengetahuan dan sikap ibu tentang tumbuh kembang balita. JURNAL KEDOKTERAN DIPONEGORO (DIPONEGORO MEDICAL JOURNAL), 8(1), 99–120.

Rumahorbo, R. M. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh Kembang Balita Di Wilayah Kerja Puskesmas Pancur Batu Kabupaten Deli Serdang Tahun 2019. CHMK Health Journal, 4(2), 158–165.

Sarwono, S. W. (2017). Psikologi Remaja. Rajagrafindo Persada.

Septiani, R., Widyaningsih, S., & Iqomh, M. K. B. (2019). Tingkat perkembangan anak pra sekolah usia 3-5 tahun yang mengikuti dan tidak mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jurnal Keperawatan Jiwa, 4(2), 114–125.

Susanti, N. (2020). EFEKTIVITAS METODE CERAMAH DAN MEDIA LEAFLET TERHADAP SIKAP DAN PENGETAHUAN IBU TERHADAP PIJAT BAYI: Nama Lengkap Penulis: Novi Susanti, SST, M. Kes. EVIDANCE BASSED JOURNAL, 1(1), 28–33.

Yunita, D., Luthfi, A., & Erlinawati, E. (2020). Hubungan pemberian stimulasi dini dengan perkembangan motorik pada balita di desa Tanjung Berulak Wilayah Kerja Puskesmas Kampar Tahun 2019. Jurnal Kesehatan Tambusai, 1(2), 76–84.

Yunita, L. (2016). Efektifitas Pendidikan Kesehatan dengan Metode Ceramah Terhadap Tingkat Pengetahuan Ibu dalam Penanganan Diare Balita di Sekitar UPT TPA Cipayung, Depok.

Downloads

Published

2024-03-17

How to Cite

Zubaeda, Suryanti Tukiman, & Nilan. (2024). Effectiveness of Lecture with Demonstration Method on Maternal Knowledge about Growth and Development of Toddlers . Viva Medika: Jurnal Kesehatan, Kebidanan Dan Keperawatan, 17(1), 106–110. Retrieved from https://ejournal.uhb.ac.id/index.php/VM/article/view/1256

Issue

Section

Articles